Bagaimana Bahasa Inggeris dapat digunakan dalam pemasaran?




                                                  Image by: waldryanoPixabay

"A pen is mightier than a sword. A gentle word turns away wrath". Kata-kata yang lembut berupaya menyelamatkan sebuah negara.

Dalam pemasaran, penggunaan Bahasa Inggeris banyak diaplikasikan melalui penggunaan modifiers seperti Adjective, Adverb dan Comparative Degree.

Contohnya, mendiang Steve Jobs banyak menggunakan adjectives yang menarik ketika melancarkan produk-produk baharu daripada Apple suatu ketika dahulu. Biarpun jika diteliti specs produk yang dikeluarkan ketika itu tidaklah sehebat specs produk yang kita ada hari ini, pembentangan oleh Steve Jobs sangat mengagumkan sehingga ke hari ini. 

Bahkan, jika kita tonton video pembentangan yang dilakukan oleh Steve Jobs sewaktu pelancaran produk-produk Apple, kita juga akan teruja untuk membeli produk yang dilancarkan tersebut ketika itu.

Ini kerana Jobs banyak menggunakan Adjectives bagi membuatkan para penonton dan pendengar teruja serta tidak senang duduk dengan produk yang dikeluarkan oleh mereka. Dan ianya berhasil.

Penggunaan Adjective dan Averb dalam penyampaian sememangnya sangat berkesan dalam menghasilkan kepercayaan pendengar. Mereka yang menguasai Adjective dan Adverb biasanya dapat menyampaikan mesej yang mempersonakan pendengar. Pesona ini seterusnya menimbulkan kepercayaan yang membantu meningkatkan emosi pelanggan membeli sesuatu produk. People buy things because of emotions, not because of their logic. And they can be irrational when buying things, depending on the sellers.

Penggunaan Adjective, Adverb dan Comparative Degree ini boleh dilihat dengan pesat di dalam video-video yang dihasilkan oleh Youtuber profesional yang mempunyai banyak subscribers. Jika anda tonton video-video mereka, anda akan dapati bahawa mereka banyak menguasai Adjective dan Adverb ketika menyampaikan penerangan mereka kepada viewers.

Biarpun ada diantara mereka hanya menghasilkan video pada kualiti bertaraf amatur, namun penyampaian mereka sangat berkesan dengan content yang berkualiti dan laras bahasa mengkagumkan ketika mereka berucap. Kerana itu, channel mereka berjaya berkembang dengan subscribers yang ramai kerana ramai yang tertarik dengan penyampaian mereka.

Bagi mereka yang ingin mengembangkan bisnes ke peringkat global, sewajarnya anda menguasai Bahasa Inggeris terutamanya yang melibatkan penggunaan modifiers ini. Ini adalah bagi anda yang menyasarkan pembeli luar terhadap produk yang anda hasilkan.

Begitu juga dengan anda yang menghasilkan video-video berinformasi di Youtube yang mengharapkan pendapatan sampingan melalui YouTube Partnership Program (YouTube Adsense). Ini kerana penonton YouTube adalah berbilion yang boleh anda sasarkan jika anda menggunakan Bahasa Inggeris sebagai medium penyampaian. 

Banyak YouTubers yang telah berjaya hidup dengan pendapatan yang lumayan dengan menghasilkan video-video dalam Bahasa Inggeris melalui channel mereka yang meliputi bidang teknologi, perkakasan, masakan, travel, dokumentari dan pelbagai lagi.
Kuasailah Bahasa Inggeris melalui penggunaan modifiers dan anda akan dapati bahawa hasilnya adalah sangat mengkagumkan.

Ingin belajar menguasai Adjective, Adverb dan Comparative Degree dengan mudah dan berkesan?

Hubungi saya untuk pendaftaran.

Klik di sini untuk melihat Steve Jobs Presentation Skills

====================
Cikgu Fahmy adalah lulusan Diploma Perguruan (TESL) dari Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Sastera (Kesusasteraan Inggeris) kelas pertama dari Universiti Putra Malaysia. Beliau telah mengajar kursus Bahasa Inggeris dewasa kepada penduduk di sekitar Bangi, Kajang, Serdang dan Putrajaya semenjak tahun 2011.

Berikut adalah tarikh-tarikh terdekat bagi kursus Bahasa Inggeris dewasa yang beliau anjurkan:

Sesi Sabtu:
11 Januari 2020, Sabtu, 9 pagi hingga 1 tengahari, Bandar Baru Bangi, 2 bulan.

Sesi Malam:
05 Februari 2020, Rabu & Khamis, 8.30-10.30 mlm, Bandar Baru Bangi, 2 bulan.

Cikgu Fahmy boleh dihubungi di 012.225.7436.

Comments